TİM - Türkiye İhracatçılar Meclisi
 
İHRACAT RAKAMLARI (BİN USD)    GEÇMİŞ YILLAR

2023'te yaş meyve ve sebze ihracatı 10 milyar dolar olacak

Devlet Bakanı Zafer Çağlayan, '2023 yılında ihracatı 500 milyar dolar hedefliyoruz. Bunun 15 milyarı yaş meyve ve sebzeden olmalı' dedi. Çağlayan, Akdeniz Yaş Meyve-Sebze İhraçatçılar Birliği tarafından Anemon Otel'de gerçekleştirilen 'Yaş Meyve ve Sebze İhracatı ve Hatay' konulu toplantıda yaptığı konuşmada, Hatay'ın yaş meyve ve sebzede Türkiye'nin lokomotifi olduğunu söyledi.

Hatay'ın Türkiye'de 1,7 milyar dolar ile geçen yıl en fazla ihracat yapan 9. ili olduğunu ifade eden Çağlayan, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Hatay benim için çok önemli kent. Akdeniz'in lojistik merkezi olan Hatay, sanayide demir-çelik, yassı mamul ve enerjinin yanı sıra tarımda da önemli bir merkez. Geçen yıl yaş meyve ve sebzede 1,7 milyar dolar ihracat gerçekleştirilen kentin bu yıl 2 milyar dolar ihracat gerçekleştireceğine inanıyorum. Türkiye tarihinde ilk kez, Cumhuriyet'in kuruluşunun 100. yılı anısına 13 yıl sonrasına plan yapmıştır. 2023 yılında ihracatı 500 milyar dolar hedefliyoruz. Bunun 15 milyar doları yaş meyve ve sebzeden olmalı. Türkiye'de desteklenen sektörlerin başında tarım geliyor. Helali hoş olsun, geçen yıl 5,8 milyar TL destekleme dağıtıldı. Aslan payını her zaman tarım almıştır. Türkiye'de istihdamın yüzde 25'ini tarım karşılıyor. Bu nedenle tarımın geliştirilmesi için her türlü olanaklar değerlendirilmelidir."

Tarımda, dünyada Çin, Hindistan, ABD'den sonra Türkiye'nin 4. büyük üretici olduğunu ifade eden Çağlayan, Akdeniz sineği nedeniyle 40 yıl önce Türkiye'ye ambargo koyan Japonya'ya geçen ay Mersin limanından ilk kez greyfurt gönderildiğini, Rusya, Almanya, Bulgaristan, Ukrayna ve yeni pazar Irak'ın dışında yeni pazarlara girmek gerektiğini kaydetti.

Çağlayan Türkiye'den 342 büyük firmanın geçen yıl 114 milyar dolar ihracat gerçekleştirdiklerini, bu yıl 2008 yılında olduğu gibi 130-140 milyar dolar ihracat düşündüklerini, eski dönemlerde 'Büyük balık küçük balığı yer' düşüncesinin 'Hızlı olan kazanır' düşüncesine dönüştüğünü sözlerine ekledi.

Domates ihracat Şampiyonu

Akdeniz Yaş Meyve ve Sebze İhracatçılar Birliği ve Ulusal Turunçgil Konseyi Başkanı Ali Kavak, geçen yıl yaş meyve ve sebzede en çok ihraç edilen sebzenin, 483 milyon dolarla domates olduğunu, bu ürünü sırasıyla limon, mandalin, üzüm, kiraz, vişne, portakal, greyfurt, biber ve narın izlediğini, geçen yıl 1 milyar 955 milyon dolar yaş meyve ve sebze ihracatı gerçekleştiğini bildirdi.

Büyükekşi: 2023'e doğru büyük başarı bekliyoruz

Yaş Meyve Sebze İhracat Değerlendirme toplantısına katılan Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı Mehmet Büyükekşi, toplantıya katılımı dolayısıyla ve hiç bir toplantıda ihracatçıları yalnız bırakmadıkları için Dış Ticaretten Sorumlu Devlet Bakanı Zafer Çağlayan'a teşekkür etti. "Sayın Bakanımızı her organizasyonumuzda yanımızda görmek bizlerin motivasyonunu güçlendiriyor. Hepimiz çok iyi biliyoruz: İhracat işi biraz da gönül işi, motivasyon işi” diyerek konuşmasına başlayan Büyükekşi; "Çok zorlu koşullarda ihracat gerçekleştiriyoruz. İç piyasada yüksek maliyet koşulları var. Dışarıda muazzam bir rekabet ortamı var. Çin'in Hindistan'ına Tayvan'ından Brezilya'sına kadar rekabet etmediğimiz ülke yok. Ama hepsiyle baş ediyoruz. Kora kor, dişe diş bir mücadele örneği veriyoruz. O yüzden kısa vadeli bakış açısıyla ihracat yapmak çok kolay değil. Hep uzun vadeli bakmak, hep uzun vadeli düşünmek zorundayız. İhracatçılarımızda bu vizyoner bakış açısı var. İşte bu yüzden zorlu koşullarda ayakta kalıyoruz. Pazar payımızı arttırıyoruz. Yeni pazarlara giriyoruz” dedi.


TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi konuşmasını şu şekilde sürdürdü:
"2010 yılı da zor bir yıldı. Önümüzde krizden çıkan bir dünya ekonomisi tablosu vardı. Gelişmiş ülkelerin krizden aldıkları darbeleri çok çabuk telafi etmeleri bekleniyordu. Ama bu şekilde olmadı. ABD ekonomisi beklenen düzeyde bir büyüme hızına yaklaşamadı. AB borç krizi ile uğraşırken, büyüme oranları gerilerde kaldı.
Ama buna rağmen biz ihracatımızı gelişmiş ülkelere de arttırmayı başardık. ABD'ye ihracatımız yüzde 21, Almanya'ya yüzde 18, İngiltere'ye yüzde 20 arttı. Daralan pazarlarda varlığımızı sürdürdük.
Alternatif pazarlarda ise çok güzel başarılara imza attık. Türkiye'nin 2010 yılında Arjantin'e ihracatı yüzde 143 artarken, Singapur'a ihracatı yüzde 68, Malezya'ya ihracatı yüzde 56, Brezilya'ya ihracatı yüzde 56, Meksika'ya ihracatı yüzde 56, Bahreyn'e ihracatı yüzde 49, İran'a ihracatı yüzde 48, Çin'e ihracatı yüzde 43, Rusya'ya ihracatı yüzde 41, Hindistan'a ihracatı yüzde 28 artış gösterdi.
Bu başarılarımız sayesinde Türkiye ekonomisinin itici gücü olmaya devam ettik. İhracatçılarımız yılın başında, söz verdikleri gibi yeni istihdam ürettiler. Yeni yatırımlar yaptılar. Bu sayede Türkiye ekonomisi, parmakla gösterilen bir performans ortaya koydu.
2010 yılında 24 tane ihracatçı sektörümüzün, 21 tanesi ihracatlarını artırdı. 2010 yılında 14 ilin ihracatı 1 milyar doları geçti. İhracat mayası tüm Anadolu'ya yayılıyor.2011 yılı daha güzel olacak. Buna inanıyoruz. Kendimize ve Türkiye'nin potansiyeline güveniyoruz.
Yaş meyve sektörümüz son yıllarda büyük bir gelişim gösterdi. İhracat rakamlarında yükselen bir grafiğe sahipler. Tüm tarım sektörlerini biz oldukça önemli görüyoruz. Türkiye'de sanayi ihracatının payı artıyor ama tarım sektörünü asla göz ardı etmemiz gerekiyor. Çünkü Türkiye kadar tarım potansiyeli olan bir ülke, dünya üzerinde çok az. Bunu değerlendirmek de bizim bu vatana bir borcumuz.
2023 İhracat Stratejimizde tüm sektörlerin stratejik planlarını çıkardık. Yaş Meyve Sebze sektörünün ihracatını 2023 yılında 9,8 milyar dolara çıkarmayı hedefliyoruz.
Bunun için yapmamız gerekenler çok açık. Ürün çeşitliliğini sağlamamız gerekiyor. Planlı üretim politikası ile bu hedefe ulaşabiliriz. Pazar odaklı iyi tarım uygulamalı üretimi yaygınlaştırmamız gerekli. Katma değerli ürün karmasını geliştirmek en önemli hedeflerimiz arasında. Buna da yeni teknolojilerin takibi ve verimlilik artışı ile ulaşabiliriz. Diğer taraftan altyapıya da yatırım yapılması gerekiyor. Ürün çeşitliliğe bağlı olarak tedarik yapısını da geliştirmemiz gerekiyor. Devlet ve özel sektör işbirliğini arttırarak 2023 hedeflerimize ulaşacağımıza inanıyorum.
Konuşmama burada son verirken, yaş meyve sebze sektörünü 2010 performansından dolayı tebrik ediyorum. Sektörün başarısının, 2011 yılında ve sonrasında da sürdürmesini diliyorum.”

 
İHRACATÇI BİRLİKLERİ