Yeni Normal Türkiye'den Yana Olacak

Devletimizin ihracat odaklı yaklaşımı ve açıkladığı destek paketleri, ihracatçılarımızı daha da cesaretlendiriyor. İhracatçılarımızın pandemi sürecindeki mücadele azmini de mayıs ihracat verilerimizde hissetmeye başladık. Haziranda tablo daha da güçlenecektir.

Normalleşmenin ilk adımlarını attığımız mayıs ayının sonunda TÜİK tarafından açıklanan büyüme verileri, motivasyonumuzu oldukça yükseltti. Dünyanın en büyük ekonomileri başta olmak üzere küresel ekonominin küçüldüğü yılın ilk çeyreğinde Türkiye ekonomisinin yüzde 4,5 büyümesini oldukça önemli buluyorum. Bu büyümede yılın ilk iki ayında yakalanan Cumhuriyet tarihinin en yüksek ihracatının ve salgına rağmen mart ayında ihracatın sınırlı ölçüde azalmasının büyük katkısı olduğuna inanıyorum. Hiç şüphesiz, otomotiv ve hazır giyim gibi ana sektörlerimizin üretimindeki düşüşe bağlı olarak nisan ayı ihracatımızdaki düşüşün etkilerini yılın ikinci çeyreğinin büyüme verilerinde göreceğiz. Fakat bu düşüşün büyük ekonomiler ve diğer ihracatçı ülkelerin küçülme oranları ile karşılaştırıldığında daha iyi durumda olacağına inanıyorum. Bunun en büyük nedeninin de ihracatçılarımızın kapasite düşürse de üretimi hiç bırakmaması olduğuna inanıyorum. Mayıs ayında üreticilerimizin, üretimlerini artırdığını gördük ve şu ana kadar yapılan işlemler de mayıs ayı ihracatının daha iyi olacağını gösteriyor. Sanayi ve Teknoloji Bakanımız Sayın Mustafa Varank'ın açıklamaları da bu yönde. Bakan Bey, mayıs ayında otomotiv ana fabrikalarının tümünün ve tekstil fabrikalarının bir kısmının yeniden üretime döndüğünü açıkladı. Plastik, ambalaj, gıda ve temizlik ürünlerinde faaliyet gösteren firmaların ise zaten artan talep sebebiyle kapasitelerini artırdığını belirtti. Sağlık Bakanlığımız başta olmak üzere Hükümetimizin salgınla mücadelesindeki başarısı da, ihracatçılar olarak bizi gelecek dönemde öne çıkaracak ana faktörlerden biridir.

1 Haziran itibarıyla ülke genelinde hemen hemen tüm kısıtlamalar kalkıyor ve normalleşme sürecine giriyoruz.

Bu noktada üreticiler olarak bizlere de önemli sorumluluklar düşüyor. Başarılı bir şekilde sürdürülen salgınla mücadelenin kontrollü bir şekilde sonlandırılabilmesi, fabrikalarımızda ve iş yerlerimizde hijyen kurallarına uymamıza bağlı.
Bu noktada sanayi kuruluşlarımızın Bakanlığımızın kendileri için hazırladığı 'Hijyen, Enfeksiyon Önleme ve Kontrol Kılavuzu'nu kullanmaları büyük önem arz ediyor. İhracatçı birliklerimiz ve meslek örgütlerimizin iş yerleri ve mağazalar için hazırladığı işe dönüş rehberleri de firmalarımızın varsa eksikliklerini gidermelerine katkı sağlayacaktır.

SANAL TİCARET HEYETLERİMİZ HIZLANDI


Salgının ülkemiz ihracatına olumsuz etkilerini ve ihracatçı firmaların uğradığı pazar kayıplarını en aza indirmek amacıyla TİM bünyesinde sanal fuarlar ve ticaret heyetleri komitesi kurduk ve yaklaşık iki aydır bu konuda yoğun bir şekilde çalışıyoruz. Bu kapsamda ilk ticaret heyetlerimizi mayıs ayında Özbekistan
ve Kenya ile gerçekleştirdik. Yıl içinde aralarında Hindistan, Güney Kore, Pakistan, Nijerya, Kazakistan, Almanya, Bulgaristan, İngiltere'nin de olduğu 28 ülkeye ticaret heyetlerimizi gerçekleştirmeyi planlıyoruz. Sanal fuarlara da temmuz- ağustos döneminde başlayacağız.
İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçıları Birliğimiz de ilk sektörel ticaret heyetini Latin Amerika bölgesine yönelik gerçekleştirdi. Oldukça verimli geçen ticaret heyetine 10 farklı ülkeden
30 alıcı firma katıldı. Bu süreçte, klasik pazarlama yöntemlerinin uygulanamadığı ortamda ihracatçı firmalarımızı, e-ticaret sitelerine üye olmaya, sanal heyetlere ve sanal fuarlara katılmaya davet ediyoruz.

Bu doğrultuda; ihracatçılarımız için çok önemli olan bu desteğin hızlı bir şekilde hayata geçmesindeki emeklerinden dolayı Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan ve Ticaret Bakanımız Sayın Ruhsar Pekcan'a TİM adına teşekkürlerimizi sunuyoruz.

Geçtiğimiz ay açıklanan Pazara Girişte Dijital Faaliyetlerin Desteklenmesi Hakkında Cumhurbaşkanı Kararı'na göre; şirketlerin uluslararası e-ticaret sitelerine üyelik giderleri yüzde 60 oranında ve e-ticaret sitesi başına 8 bin TL'ye kadar desteklenirken, sanal fuarlara katılım organizasyonlarına ilişkin genelgede

belirtilen giderler yüzde 50 oranında
ve faaliyet başına 50 bin dolara kadar desteklenecek. İhracat Genel Müdürlüğü tarafından uygun görülen iş birliği kuruluşlarınca düzenlenen sanal fuar organizasyonlarına dair genelgede belirtilen giderlere, yüzde 50 oranında ve faaliyet başına 100 bin dolara kadar destek verilecek.

Küresel virüs salgınının başlangıcından bu yana ihracat ailesinin 48 talebini çözüme kavuşturan devletimizin desteğinin devam ettiğini bilmek bize büyük motivasyon veriyor. Bu milli mücadelede ihracatçılarımız karşılarına çıkan tüm zorluklarda arkalarında Türkiye Cumhuriyeti devletini ve onun hazinesinin desteğini gördüler. Devletimizin ihracat odaklı bu yaklaşımı, ihracatçıları daha da cesaretlendiriyor. İhracatçılarımızın mücadele azmini mayıs ihracat verilerimizde hissetmeye başladık. Haziranda tablo daha da güçlenecektir.

Bu doğrultuda sektörlerimizin yeni taleplerini, Sektörler Konseyi toplantımıza katılan Hazine ve Maliye Bakanı Sayın Berat Albayrak'a ilettik.

TÜRKİYE'NİN ÖNÜNDE YENİ FIRSATLAR VAR

Pandeminin küresel etkilerinin, dünyanın önde gelen ekonomilerindeki pek çok tanınmış marka için ciddi finansman zorluklarını da beraberinde getirdiğini görüyoruz. Bu durum, son yıllarda yurt dışında satın almalarda oldukça aktif olan Türk iş dünyası için bu noktada yeni fırsatları gündeme getirmektedir. Bu nedenle, Eximbank başta olmak üzere bankalarımızca, yurt dışında marka satın alma sürecinin desteklenmesini mutlaka radarımıza almamız gerekiyor. Küresel rekabette kovid-19 sonrası oluşacak bu yeni dönem, Türkiye'nin iddiasını artırabilmesi adına ölçek ekonomisine de ağırlık vermesini gerektirmekte. Bu nedenle, şirket birleşme ve satın almalarını canlandırmamız gerekecek. Salgın sonrasında, Çin'e alternatif tedarikçilerin küresel ticaretteki payları artacak. Ülkemiz için de bu noktada oldukça önemli fırsatlar var. Diğer gelişmekte olan ülkelerden pozitif ayrışabilmemiz için rekabet gücümüzü iyileştirmeliyiz.

 

CANLI DESTEK