• Kurumsal
    • Hakkımızda
    • TİM'in Görevleri
    • Misyon - Vizyon - Hedefler
    • Başkan
    • Yönetim Kurulu
    • Sektörler Konseyi
    • Denetim Kurulu
    • Genel Sekreterlik
      • Genel Sekreter
      • TİM ve Birlikler Yasası
      • Yönetmelik
      • Organizasyon Şeması
    • Kurumsal Kimlik
    • Birliklerimiz
      • İhracatçı Birlikleri
        • Akdeniz İhracatçı Birlikleri
        • Batı Akdeniz İhracatçılar Birliği
        • Denizli İhracatçılar Birliği
        • Doğu Anadolu İhracatçılar Birliği
        • Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği
        • Ege İhracatçı Birlikleri
        • Güneydoğu Anadolu İhracatçı Birlikleri
        • Hizmet İhracatçıları Birliği
        • İstanbul İhracatçı Birlikleri
        • İstanbul Maden ve Metaller İhracatçı Birlikleri
        • İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri
        • Karadeniz İhracatçı Birlikleri
        • Orta Anadolu İhracatçı Birlikleri
        • Uludağ İhracatçı Birlikleri
      • Organizasyon Şeması
    • Kurumsal Tanıtım Filmi
    • Bilgi Güvenliği Politikalarımız
  • İhracat
    • İhracat Rakamları
    • İhracat Destek Platformları
      • Kolay İhracat Platformu
      • Türk Eximbank
      • İhracatı Geliştirme A.Ş.
      • Müşavire Danışın
      • Sanal Ticaret Akademisi
      • Turquality
      • Destek Yönetim Sistemi
    • İhracat Rehberi
      • İhracatçılar İçin Mevzuat
      • İhracat Türleri
      • Dolaşım Menşe İspat Belgeleri
      • Sıkça Sorulan Sorular
    • Devlet Teşvik ve Destekleri
      • İhracat Destekleri
      • E-İhracat Destekleri
      • Hizmet Sektörü Destekleri
      • Yenilenen İhracat Destekleri
      • Devlet Yatırım Destekleri ve Teşvikleri
  • Raporlar & Yayınlar
    • Raporlar
      • Yıllık İhracat Raporu
      • Ülke Analiz Raporları
      • Ülke Bilgi Notları
      • İnovasyon Raporları
    • Yayınlar
      • TİM Report
      • Türkiye'nin İlk 1000 İhracatçı Araştırması
      • Faaliyet Raporları
      • Frascati Kılavuzu 2015
      • TİM-TEB Girişim Evi Kitabı
      • TİM İnoSuit Programı Kitabı
      • Türkiye'nin Küresel İhracat Hikâyesi
      • Coğrafi İşaretler Yeni Nesil Stratejiler Raporu
      • Tarım ve Hayvancılık Sürdürülebilirlik Raporu 2025
    • Bültenler
      • TİM Avrupa Birliği Bülteni
      • TİM Aylık Ekonomi ve Dış Ticaret Bülteni
      • TİM İhracat Pazar Monitörü
      • TİM Küresel Gelişmeler Bülteni
      • TİM Sektörel Mevzuat Düzenlemeleri Bülteni
      • TİM Sürdürülebilirlik ve İnovasyon Bülteni
      • TİM Tarım Bülteni
  • Faaliyetlerimiz
    • Ticaret ve Alım Heyetleri
    • TİM Akademi
      • Sürdürülebilirlik
        • ECOTİM
        • GREENTİM
        • TİM Sürdürülebilirlik Çalışmaları
          • Sektörel Eylem Planları
          • TİM Bölgesel Sürdürülebilir İhracat Seferberliği Eğitim Programı
        • TİM-TÜBİTAK Yeşil İnovasyon Teknoloji Mentörlük Programı
        • Yenilenebilir Enerji Teknolojileri Çalışma Grubu
      • İnovasyon
        • Türkiye İnovasyon Haritası Raporu
        • İnoSuit
        • İnovaLİG
        • İnovaTİM
      • Girişimcilik
        • TİM-TEB Girişim Evi
    • TİM WINGS
      • TİM WINGS nedir?
      • İhracatta Kadını Destekleme Projesi
      • TSE K 645: Kadın Girişimci Belgelendirme Kriteri
      • Kadının Güçlenmesi İlkeleri (WEPs)
      • Yurt Dışı Pazar Araştırması Desteğinde Kadın İhracatçılara İlave Puan Uygulaması
      • İhracatta Sınırları Aş Eğitimleri
      • Cinsiyet Eşitliği Eylem Planı
    • Türkiye Innovation Week
    • Türkiye'nin İhracat Şampiyonları Ödül Töreni
    • Genişletilmiş Başkanlar Kurulu
    • Dış Ticaret Rakamları Basın Açıklamaları
    • E-İhracat Sekretaryası
      • Sekretarya Hakkında
        • E-İhracat Sekretaryası Hakkında
        • E-İhracat Sekretaryası Ekibi
      • E-İhracat Destekleri
        • 5986 Sayılı E-İhracat Destekleri Hakkında Karar
        • E-ihracat Desteklerine İlişkin Genelge
        • Genelge Ekleri ve Destek Üst Limitleri
      • E-İhracat Konsorsiyumu
      • KEP ve E-İmza Usulü Hakkında
      • E-İhracat Kılavuzları
        • Pazaryeri Kılavuzları
          • Bol
          • Etsy
          • Mercado Libre
          • Shopee
          • Wayfair
          • Zalando
          • Walmart
          • Otto
          • Noon
          • Kaufland
        • Sosyal Medya ve Arama Motorları Kılavuzları
          • Criteo
          • Google Ads
          • Linkedin Ads
          • Meta Ads
          • Tiktok Ads
        • E-İhracat Beyan Kılavuzu
        • E-İhracat Pazarları ve Ülke Gümrük Uygulamaları Rehberi
        • E-İhracat Destekleri Rehberi
        • KTÜN Kılavuzu
        • E-İhracat Arama Konferansı Sonuç Raporu
    • Turquality Sekretaryası
    • TİM Tarım Kurulu
      • TİM Tarım Kurulu Hakkında
      • Tarım Bültenleri
      • Tarıma Dair
      • Ürün Atlası
  • Basın Odası
    • Haberler
      • Güncel Haberler
      • Geçmiş Dönem Haberlerimiz
    • Görseller
      • TİM Başkanı Mustafa Gültepe
    • Videolar
    • Basın Yansımaları
  • İletişim
    • İletişim Bilgileri
    • İletişim Formu
EN
BGH
Online İşlemler Giriş Belge Doğrulama Üyelik Sorgulama Basitleştirilmiş Gümrük Hattı Başvurusu Dolaşım ve Menşe İspat Belgeleri Başvurusu
Online İşlemler Giriş Belge Doğrulama Üyelik Sorgulama Basitleştirilmiş Gümrük Hattı Başvurusu Dolaşım ve Menşe İspat Belgeleri Başvurusu
  • Kurumsal
    • Hakkımızda
    • TİM'in Görevleri
    • Misyon - Vizyon - Hedefler
    • Başkan
    • Yönetim Kurulu
    • Sektörler Konseyi
    • Denetim Kurulu
    • Genel Sekreterlik
      • Genel Sekreter
      • TİM ve Birlikler Yasası
      • Yönetmelik
      • Organizasyon Şeması
    • Kurumsal Kimlik
    • Birliklerimiz
      • İhracatçı Birlikleri
        • Akdeniz İhracatçı Birlikleri
        • Batı Akdeniz İhracatçılar Birliği
        • Denizli İhracatçılar Birliği
        • Doğu Anadolu İhracatçılar Birliği
        • Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği
        • Ege İhracatçı Birlikleri
        • Güneydoğu Anadolu İhracatçı Birlikleri
        • Hizmet İhracatçıları Birliği
        • İstanbul İhracatçı Birlikleri
        • İstanbul Maden ve Metaller İhracatçı Birlikleri
        • İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri
        • Karadeniz İhracatçı Birlikleri
        • Orta Anadolu İhracatçı Birlikleri
        • Uludağ İhracatçı Birlikleri
      • Organizasyon Şeması
    • Kurumsal Tanıtım Filmi
    • Bilgi Güvenliği Politikalarımız
  • İhracat
    • İhracat Rakamları
    • İhracat Destek Platformları
      • Kolay İhracat Platformu
      • Türk Eximbank
      • İhracatı Geliştirme A.Ş.
      • Müşavire Danışın
      • Sanal Ticaret Akademisi
      • Turquality
      • Destek Yönetim Sistemi
    • İhracat Rehberi
      • İhracatçılar İçin Mevzuat
      • İhracat Türleri
      • Dolaşım Menşe İspat Belgeleri
      • Sıkça Sorulan Sorular
    • Devlet Teşvik ve Destekleri
      • İhracat Destekleri
      • E-İhracat Destekleri
      • Hizmet Sektörü Destekleri
      • Yenilenen İhracat Destekleri
      • Devlet Yatırım Destekleri ve Teşvikleri
  • Raporlar & Yayınlar
    • Raporlar
      • Yıllık İhracat Raporu
      • Ülke Analiz Raporları
      • Ülke Bilgi Notları
      • İnovasyon Raporları
    • Yayınlar
      • TİM Report
      • Türkiye'nin İlk 1000 İhracatçı Araştırması
      • Faaliyet Raporları
      • Frascati Kılavuzu 2015
      • TİM-TEB Girişim Evi Kitabı
      • TİM İnoSuit Programı Kitabı
      • Türkiye'nin Küresel İhracat Hikâyesi
      • Coğrafi İşaretler Yeni Nesil Stratejiler Raporu
      • Tarım ve Hayvancılık Sürdürülebilirlik Raporu 2025
    • Bültenler
      • TİM Avrupa Birliği Bülteni
      • TİM Aylık Ekonomi ve Dış Ticaret Bülteni
      • TİM İhracat Pazar Monitörü
      • TİM Küresel Gelişmeler Bülteni
      • TİM Sektörel Mevzuat Düzenlemeleri Bülteni
      • TİM Sürdürülebilirlik ve İnovasyon Bülteni
      • TİM Tarım Bülteni
  • Faaliyetlerimiz
    • Ticaret ve Alım Heyetleri
    • TİM Akademi
      • Sürdürülebilirlik
        • ECOTİM
        • GREENTİM
        • TİM Sürdürülebilirlik Çalışmaları
          • Sektörel Eylem Planları
          • TİM Bölgesel Sürdürülebilir İhracat Seferberliği Eğitim Programı
        • TİM-TÜBİTAK Yeşil İnovasyon Teknoloji Mentörlük Programı
        • Yenilenebilir Enerji Teknolojileri Çalışma Grubu
      • İnovasyon
        • Türkiye İnovasyon Haritası Raporu
        • İnoSuit
        • İnovaLİG
        • İnovaTİM
      • Girişimcilik
        • TİM-TEB Girişim Evi
    • TİM WINGS
      • TİM WINGS nedir?
      • İhracatta Kadını Destekleme Projesi
      • TSE K 645: Kadın Girişimci Belgelendirme Kriteri
      • Kadının Güçlenmesi İlkeleri (WEPs)
      • Yurt Dışı Pazar Araştırması Desteğinde Kadın İhracatçılara İlave Puan Uygulaması
      • İhracatta Sınırları Aş Eğitimleri
      • Cinsiyet Eşitliği Eylem Planı
    • Türkiye Innovation Week
    • Türkiye'nin İhracat Şampiyonları Ödül Töreni
    • Genişletilmiş Başkanlar Kurulu
    • Dış Ticaret Rakamları Basın Açıklamaları
    • E-İhracat Sekretaryası
      • Sekretarya Hakkında
        • E-İhracat Sekretaryası Hakkında
        • E-İhracat Sekretaryası Ekibi
      • E-İhracat Destekleri
        • 5986 Sayılı E-İhracat Destekleri Hakkında Karar
        • E-ihracat Desteklerine İlişkin Genelge
        • Genelge Ekleri ve Destek Üst Limitleri
      • E-İhracat Konsorsiyumu
      • KEP ve E-İmza Usulü Hakkında
      • E-İhracat Kılavuzları
        • Pazaryeri Kılavuzları
          • Bol
          • Etsy
          • Mercado Libre
          • Shopee
          • Wayfair
          • Zalando
          • Walmart
          • Otto
          • Noon
          • Kaufland
        • Sosyal Medya ve Arama Motorları Kılavuzları
          • Criteo
          • Google Ads
          • Linkedin Ads
          • Meta Ads
          • Tiktok Ads
        • E-İhracat Beyan Kılavuzu
        • E-İhracat Pazarları ve Ülke Gümrük Uygulamaları Rehberi
        • E-İhracat Destekleri Rehberi
        • KTÜN Kılavuzu
        • E-İhracat Arama Konferansı Sonuç Raporu
    • Turquality Sekretaryası
    • TİM Tarım Kurulu
      • TİM Tarım Kurulu Hakkında
      • Tarım Bültenleri
      • Tarıma Dair
      • Ürün Atlası
  • Basın Odası
    • Haberler
      • Güncel Haberler
      • Geçmiş Dönem Haberlerimiz
    • Görseller
      • TİM Başkanı Mustafa Gültepe
    • Videolar
    • Basın Yansımaları
  • İletişim
    • İletişim Bilgileri
    • İletişim Formu
  • ANA SAYFA
  • Faaliyetlerimiz
  • TİM WINGS

Cinsiyet Eşitliği Eylem Planı

TÜRKİYE İHRACATÇILAR MECLİSİ (TİM)

CİNSİYET EŞİTLİĞİ EYLEM PLANI (2024-2027)

Avrupa Birliği (AB) Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Stratejisi, AB Komisyonu'nun Eşitlik Birliği'ne ulaşma konusundaki kararlılığını yerine getirmektedir. Strateji, cinsiyet eşitliğine sahip bir Avrupa'ya doğru 2025 yılına kadar önemli ilerleme kaydedilmesine yönelik politika hedefleri ve eylemleri sunmaktadır. Strateji AB içindeki eylemlere odaklanırken, AB'nin toplumsal cinsiyet eşitliği ve kadınların güçlendirilmesine ilişkin dış politikasıyla da tutarlıdır.

Aynı şekilde Türkiye'de; Anayasa'nın 10. maddesinde herkesin, dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplerle ayrım gözetilmeksizin kanun önünde eşit olduğu, kadın ve erkeklerin eşit haklara sahip olduğu ve bu eşitliğin sağlanmasından devletin sorumlu olduğu belirtilmektedir.

1930 yerel seçimlerinde ve 1934 genel seçimlerinde seçme ve seçilme hakkına sahip olan Türk kadınları, bu haklara birçok Batılı ülkeden daha erken kavuştu.

Türkiye, 1985 yılında Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın Önlenmesi Sözleşmesi'ni (CEDAW) imzalayıp onayladı.

Ayrıca, Türkiye'nin 12. Kalkınma Planı'nda (2024-2028), küresel ölçekte kadın-erkek arasındaki fırsat eşitliğinin geliştirilmesi amacıyla kadınların ekonomik, sosyal ve kültürel hayata ve her düzeyde karar alma mekanizmalarına aktif katılımının teşvik edileceği açıkça vurgulanmaktadır. Söz konusu planda ayrıca Türkiye'nin sürdürülebilir kalkınmasını hızlandırmak üzere kadınların ve kız çocuklarının dijital ve yeşil dönüşümün gerekliliklerine uygun bilgi ve beceriye kavuşması, çağın gerekliliklerine uygun şekilde eğitimin her seviyesine dâhil olmaları ve devamlılıklarının sağlanması ile sosyal hizmetlerin geliştirilmesi yoluyla iyi olma hallerinin desteklenmesinin temel öncelikler arasında olduğu ifade edilmektedir.

Bu kapsamda kadınların istihdama tam ve etkin katılması, kamu ve özel sektör ile siyasette karar alma mekanizmalarına daha fazla dâhil olması, iş ve yaşam dengesinin tesis edilmesi yönünde somut adımların atılmasının önem arz ettiği vurgulanmaktadır.

Türkiye'nin 12. Ulusal Kalkınma Planı; kadınların güçlendirilmesi, onlara yönelik ayrımcılığın önlenmesi ve kadınların erkeklere sunulan haklara, fırsatlara ve olanaklara eşit erişimini sağlamaya yönelik hedef ve önlemleri içermektedir.

Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Planları, toplumsal cinsiyet sorunlarının üstesinden gelmeye yönelik güçlü kurumsal taahhütler sunan önemli politika ve planlama araçlarıdır. Kurumumuz tüm faaliyetlerinde kadın-erkek fırsat eşitliği ilkelerine uymayı ve her türlü önyargıdan arınmış bir ortam yaratmayı ilke edinmiştir.

İyi yapılandırılmış bir toplumsal cinsiyet stratejisi, kuruluşların kurumsal düzeyde araştırma ve yenilik içeriğine toplumsal cinsiyet eşitliğini yönlendirebileceği ve dâhil edebileceği temel çerçeveyi sağlar. Kurumumuzun 2024-2027 yıllarını kapsayan ilk "Cinsiyet Eşitliği Eylem Planı" (CEP), araştırma ve inovasyonda cinsiyet eşitliğini teşvik etmeyi amaçlayan tüm girişimler için kılavuz ve ilkeler oluşturmayı amaçlayan bir çalışma belgesidir.

Bu eylem planının amacı, toplumsal cinsiyet eşitliğini geliştirmeye yönelik spesifik hedeflerin belirlenmesine yönelik bir çerçeve oluşturmak ve fırsat eşitliği taahhüdümüzü destekleyecek kurumsal bir politika oluşturmaktır.

Bu CEP, istihdamda, araştırmada, inovasyon finansmanında ve Türkiye İhracatçılar Meclisinin (TİM) tüm sosyal etkileşimlerinde cinsiyet eşitliğini teşvik etmek için bir çerçeve oluşturmanın yolunu açacak. TİM, CEP eylemlerinin uygulanmasını izleyecek, gerektiğinde gözden geçirecek ve geliştirecektir.

CEP aşağıda yer alan yedi hedefe odaklanmaktadır:

  1. Cinsiyete göre ayrıştırılmış sistematik veri toplama, izleme ve değerlendirmeye yönelik kurumsal yapının oluşturulması
  2. Çalışanlar (liderlik dâhil) ve komite üyeleri arasında cinsiyet dengesinin iyileştirilmesi
  3. Çalışanların ve komite üyelerinin toplumsal cinsiyet konusunda bilinçlendirilmesi
  4. Cinsiyet perspektifinin ilgili alanlara entegrasyonu için resmi mekanizmaların yürürlüğe konması
  5. Cinsiyete duyarlı bir iletişim stratejisinin uygulanması
  6. Tüm birimlerde uygulanabilecek iş-yaşam dengesi stratejisinin oluşturulması
  7. Cinsel tacizin, cinsiyete dayalı şiddetin ve ayrımcılığın önlenmesine yönelik mevcut mekanizmaların iyileştirilmesi

Bu CEP planı 6 ana bölümde kurgulanmıştır:

Bölüm I. Kadın-Erkek Fırsat Eşitliği için Kapasite Geliştirme ve Kurumsallaşma

Bölüm II. İşe Alımlar & Kariyer Gelişimi

Bölüm III. İş-Özel Hayat Dengesi

Bölüm IV. Karar Alma ve Liderlik

Bölüm V. Cinsiyet Boyutunun Araştırma İçeriğine Entegrasyonu

Bölüm VI. Kadına Karşı Şiddet, Cinsel Taciz ve Ayrımcılık

BÖLÜM I

Kadın-Erkek Fırsat Eşitliği için Kapasite Geliştirme ve Kurumsallaşma

TİM, planın uygulanmasını sağlamak için Cinsiyet Eşitliği Eylem Planı çalışmalarını TİM Sürdürülebilirlik ve İnovasyon Komisyonu bünyesinde faaliyet gösteren Kadın İhracatçıyı Güçlendirme Komitesi aracılığıyla yapmayı taahhüt etmektedir.

Kadın İhracatçıyı Güçlendirme Komitesi (KİGK) , CEP'in yönetiminden sorumlu kalıcı bir grup olacak, Komite ayrıca CEP'in uygulanmasını ve koordinasyonunu izlemek ve toplumsal cinsiyet eşitliğine ilişkin gelişim alanlarını belirlemekten de sorumlu olacaktır.

TİM Yönetim Kurulu Başkan Vekili tarafından yönetilecek olan KİGK'nın üyeleri ise TİM Başkanı tarafından atanacaktır.

Kadın İhracatçıyı Güçlendirme Komitesi (KİGK), bir görev gücü olarak görev yapmak, CEP'in uygulanmasında ve bu planda belirlenen kilometre taşlarına ulaşılmasında kilit rol üstlenmek üzere organize olacaktır.

KİGK yılda en az iki kez toplanacak ve aşağıdaki işlevlerden sorumlu olacaktır:

  • Cinsiyete göre ayrıştırılmış verilerin izlenmesi, incelenmesi ve raporlanması
  • CEP hedeflerinin uygulanmasının değerlendirilmesi ve raporlanması
  • Toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanmasına yönelik haritalama önceliklerine girdi sağlanması
  • Çalıştaylar ve farkındalık artırma faaliyetleri de dâhil olmak üzere toplumsal cinsiyet eşitliği öğrenme fırsatlarına katılım sağlanması veya liderlik edilmesi​

BÖLÜM II

İşe Alımlar & Kariyer Gelişimi

İş Kanunu'nun 5. maddesine göre; iş yerinde cinsiyete dayalı ayrımcılık yapılamaz ve çalışanların cinsiyetleri aynı görev için daha düşük ücret belirlenmesinde kullanılamaz. Keza “İşveren, biyolojik veya işin niteliğine ilişkin sebepler zorunlu kılmadıkça, bir işçiye, iş sözleşmesinin yapılmasında, şartlarının oluşturulmasında, uygulanmasında ve sona ermesinde, cinsiyet veya gebelik nedeniyle doğrudan veya dolaylı farklı işlem yapamaz”. Ancak karar alma süreçlerinde cinsiyet dengesinin sağlanmasına yönelik olumlu bir örgüt kültürü ve mekanizmaların teşvik edilmesine yönelik girişimlerde bulunulacaktır.

TİM'de idari personel sayısında zaten bir cinsiyet dengesi kurulmuş durumdadır. Ancak TİM'de işe alım süreçlerinde cinsiyet eşitliği tüm üyeler arasında önemli bir ilke olarak ele alınsa da, bilinçli cinsiyet eşitliği perspektifi ve bilinçsiz cinsiyet önyargısının işe alım ve seçme süreçlerinde karar alma süreçlerine müdahale etmesini önleyecek kurumsal mekanizmalar yer almamaktadır. Ayrıca işe alım ve seçme süreçlerinde cinsiyet eşitliğini sağlamaya yönelik prosedürler bulunmamaktadır.

Bu nedenle işe alım ve kariyer geliştirme süreçlerini güçlendirmek amacıyla aşağıdaki faaliyetler gerçekleştirilecektir:

  • Cinsiyet dengesini gözeten komiteler atamanın taahhüt edilmesi, bunun mümkün olmadığı durumlarda asgari kadın yüzdesinin dâhil edilmesi
  • Özellikle yönetim pozisyonlarını hedef alan eğitim ve bilinçlendirme faaliyetleri yoluyla, potansiyel olarak işe alım süreçlerini etkileyen bilinçsiz önyargıların etkili bir şekilde ele alınması
  • Cinsiyet boyutunun TİM faaliyetlerine entegrasyonunun teşvik edilmesi

BÖLÜM III

İş-Özel Hayat Dengesi

Bireysel refah, artan üretkenlik ve yaratıcılık gibi unsurların tümü sağlıklı bir iş-yaşam dengesinden fayda sağlamaktadır. 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu'nun 30'uncu maddesi hükmüne göre düzenlenen ve 16 Ağustos 2013 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan "Hamile veya Emziren Kadınların Çalıştırılması ile Emzirme Odaları ve Çocuk Bakım Yurtlarına İlişkin Şartlar Hakkında Yönetmelik"in 13. maddesi uyarınca; iş yerlerinde çalışan 100 ile 150 arasında kadın çalışan varsa, yaşlarına ve medeni durumlarına bakılmaksızın işveren emzirme alanı açmak zorundadır. Bu yaklaşımlarla kadın çalışanların iş-yaşam dengesinin desteklenmesi sağlanmaktadır.

İş-yaşam dengesini geliştirmek için aşağıdaki faaliyetler gerçekleştirilecektir:

  • Kadın ve erkeklere eşit davranılacak ve aynı fırsatlar sunulacaktır.
  • TİM'in cinsiyet politikası iç iletişim kanalları aracılığıyla düzenli olarak yaygınlaştırılacaktır.
  • Eğitim ve öğretime eşit erişim parametreleri kapsamında cinsiyet dengesi sağlanacaktır.
  • İşyerinde kadın hakları konusunda kamuoyunun bilgi düzeyini artırmaya yönelik eğitimler düzenlenecektir.
  • Çalışanların iş memnuniyeti ve iş-yaşam dengesi, anketler aracılığıyla takip edilecektir.

BÖLÜM IV

Karar Alma ve Liderlik

İhracat politikalarının uygulanmasını izlemek ve denetlemek için TİM, ihracatçı bilincinin düzenlenmesinden ve desteklenmesinden sorumludur. Kurumumuzun öncelikli misyonu, sürdürülebilir dış ticaret hacmini artırarak, iş birliği yaptığımız ülkelerle ikili ticari, sosyal ve kültürel ilişkileri geliştirerek, “Ticaret fazlası veren Türkiye” hedefine ulaşmak ve hizmet vermektir. Bu amaç doğrultusunda gerçekleştirilecek faaliyetlerde özel sektör ile kamu sektörü arasında köprü görevi görmektedir.

TİM, kamu sektörü ile ihracatçılarımız arasındaki diyaloğun kesintisiz devamını sağlayarak sanayinin, üretimin ve ihracatın önündeki tüm engellerin kaldırılmasına yönelik çalışmalarını kararlılıkla yürütmektedir. Ülke ekonomisinin ve ihracatın geliştirilmesine yönelik stratejik planlar hazırlayan Meclisimiz, bunları Hükümetle paylaşmakta ve ihracat stratejisi, inovasyon stratejisi, kuluçka merkezleri gibi önemli projelerin koordinasyonunu sağlamaktadır.

TİM, Türk ihracatçılarının yurt dışındaki ticari faaliyetlerinin tanıtımını sağlamak amacıyla birçok organizasyon ve ticaret heyeti düzenlemekte; ticari ortak olan ülkelerle mutabakat sözleşmeleri imzalayarak, ilişkilerin geliştirilmesinde önemli rol oynamaktadır. Ayrıca TİM, Türk mallarının yurt dışındaki itibarına yönelik araştırma faaliyetleri ve Türk mallarının bilinirliği, güvenilirliği ve tercihine ilişkin saha araştırmaları yürütmektedir.

TİM, ihracatçıların üretimde ve dış ticarette avantaj sahibi olmalarını sağlamak amacıyla birçok teşvik ve desteğin sağlanması çalışmalarına katkı sağlamakta; Ar-Ge, tasarım ve girişimcilik alanlarında ekosistem oluşturarak girişimcilerimizin yurt dışına açılmasına ve uluslararası alanda başarıya ulaşmasına da yardımcı olmaktadır.

Karar alma ve liderlik bağlamında toplumsal cinsiyet eşitliğine ilişkin kurumsal farkındalığın artırılması amacıyla aşağıda sıralanan eylemler gerçekleştirilecektir:

  • Cinsiyet eşitliği konusundaki mevcut durumu ve farkındalığı ortaya koymak amacıyla, karar alma aşamasında yayınlanacak olan çalışmanın nihai raporu için cinsiyete göre ayrıştırılmış veriler derlenecektir.
  • Kadın ve erkeklerin karar alma pozisyonlarına eşit katılımını teşvik etmek amacıyla ulusal ve uluslararası mevzuat ile en iyi uygulamalar belirlenerek raporlanacaktır.
  • Kadınların en az %40 oranında temsil edilmesini hedefleyen bir politika belgesi yayınlanacaktır. Tüm karar alma pozisyonlarında cinsiyet dengesini teşvik edecek politikalar oluşturulacaktır.
  • Kadın liderli projelere rekabet avantajı kazandırmak amacıyla proje hazırlık ve değerleme süreçlerinde kadınlara pozitif ayrımcılık sağlanacaktır. Bu, cinsiyet dengesinin dikkate alınmasıyla kadınların proje liderliğinde desteklenmesine yardımcı olacaktır.

BÖLÜM V

Cinsiyet Boyutunun Araştırma İçeriğine Entegrasyonu

TİM, tüm faaliyetlerinde toplumsal cinsiyet eşitliği kavramına önem vermektedir. Bu, hizmet mükemmelliğinin ve çığır açan inovasyonun ancak Türkiye'nin potansiyelinden en iyi şekilde yararlanılmasıyla mümkün olabileceği anlamına gelmektedir. TİM, cinsiyet, milliyet veya yaştan bağımsız olarak tüm faaliyetlerde bütün çalışanlara eşit fırsatlar sağlarken, hizmet mükemmelliğini de garanti altına almayı taahhüt etmektedir.

Kapsayıcı bir vizyonun benimsenmesi, araştırmalara toplumsal cinsiyet boyutunun entegre edilmesi, araştırma analizlerinin bu temelde yapılması ve toplumsal cinsiyete duyarlı planlama perspektifinden bütçe yapısının geliştirilmesi için aşağıdaki eylemlerin gerçekleştirilmesine olanak sağlayacaktır:

  • Toplumsal cinsiyet eşitliği boyutunun araştırmalara daha iyi entegre edilmesi ve farkındalığın artırılması amacıyla eğitimler düzenlenecektir. Bu amaçla yılda en az bir kez araştırmacılara yönelik katılım şartıyla eğitim oturumları düzenlenecektir.
  • Toplumsal cinsiyete duyarlı planlama ve bütçeleme çalışmaları yapılacak, katılımcılara alanında uzman kişiler eğitim verecektir.
  • Araştırma bulgularında cinsiyete duyarlı raporlama ve planlamanın yanı sıra cinsiyete göre ayrıştırılmış analiz ve bağlantılı metodolojiler sunulacaktır.
  • Proje ekiplerinin cinsiyet dengeli olmasını sağlamak için düzenleyici eylemler gerçekleştirilecektir.

BÖLÜM VI

Kadına Karşı Şiddet, Cinsel Taciz ve Ayrımcılık

Kadına yönelik şiddet, cinsel taciz ve ayrımcılık, Türk hukukunda ağır cezalarla cezalandırılan suçlardır. Anayasa ve diğer yasalar aynı zamanda insan onuruna dayalı insan haklarının korunmasını ve geliştirilmesini, bireylerin eşit muamele görme hakkını ve hukuken tanınan hak ve özgürlüklerin kullanımında ayrımcılığın önlenmesini güvence altına alır.

4857 sayılı İş Kanunu'nda cinsel taciz ve ayrımcılık yasaklanarak işçi ve işveren açısından iş sözleşmesinin haklı nedenle feshi gerekçesi olarak tanımlanmışsa da çalışanlar arasında cinsel taciz ve ayrımcılığın ne olduğu konusunda hâlâ bir anlayış eksikliği mevcuttur.

İş yerinde kadına yönelik şiddet, cinsel taciz ve ayrımcılıkla mücadele kapsamında aşağıdaki faaliyetler gerçekleştirilecektir:

  • Cinsel taciz ve ayrımcılıkla mücadele ve farkındalık yaratma konularında tüm çalışan ve yöneticilere yönelik eğitimler düzenlenecektir.
  • Cinsel taciz ve ayrımcılıkla mücadele amacıyla yasal haklar ve şikâyet mekanizmaları konusunda bilinçlendirme faaliyetleri gerçekleştirilecektir.
  • Cinsiyet ayrımcılığına bağlı engellerin belirlenmesine yönelik farkındalık çalışmaları düzenlenerek bu alanda politikalar geliştirilecektir.
PAYLAŞ
TİM WINGS nedir? İhracatta Kadını Destekleme Projesi TSE K 645: Kadın Girişimci Belgelendirme Kriteri Kadının Güçlenmesi İlkeleri (WEPs) Yurt Dışı Pazar Araştırması Desteğinde Kadın İhracatçılara İlave Puan Uygulaması İhracatta Sınırları Aş Eğitimleri Cinsiyet Eşitliği Eylem Planı

BİZE ULAŞIN

  • Türkiye İhracatçılar Meclisi
    Yenibosna Merkez Mahallesi Sanayi Caddesi No: 3 Dış Ticaret Kompleksi B Blok Kat: 9 34197 Bahçelievler / İSTANBUL
    HARİTADA GÖSTER
  • 444 0 846 (TİM)
  • [email protected]
  • [email protected]
444 0 846444 0 TİM

TAKİP EDİN

Web Sitemizi Mobil Ekranınıza Ekleyin
© TİM 2025
Çerez Politikası KVKK Aydınlatma Metni Bilgi Güvenliği Politikası
by Performans