• Kurumsal
    • Hakkımızda
    • TİM'in Görevleri
    • Misyon - Vizyon - Hedefler
    • Başkan
    • Yönetim Kurulu
    • Sektörler Konseyi
    • Denetim Kurulu
    • Genel Sekreterlik
      • Genel Sekreter
      • TİM ve Birlikler Yasası
      • Yönetmelik
      • Organizasyon Şeması
    • Kurumsal Kimlik
    • Birliklerimiz
      • İhracatçı Birlikleri
        • Akdeniz İhracatçı Birlikleri
        • Batı Akdeniz İhracatçılar Birliği
        • Denizli İhracatçılar Birliği
        • Doğu Anadolu İhracatçılar Birliği
        • Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği
        • Ege İhracatçı Birlikleri
        • Güneydoğu Anadolu İhracatçı Birlikleri
        • Hizmet İhracatçıları Birliği
        • İstanbul İhracatçı Birlikleri
        • İstanbul Maden ve Metaller İhracatçı Birlikleri
        • İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri
        • Karadeniz İhracatçı Birlikleri
        • Orta Anadolu İhracatçı Birlikleri
        • Uludağ İhracatçı Birlikleri
      • Organizasyon Şeması
    • Bilgi Güvenliği Politikalarımız
  • İhracat
    • İhracat Rakamları
    • İhracat Destek Platformları
      • Kolay İhracat Platformu
      • Türk Eximbank
      • İhracatı Geliştirme A.Ş.
      • Müşavire Danışın
      • Sanal Ticaret Akademisi
      • Turquality
      • Destek Yönetim Sistemi
    • İhracat Rehberi
      • İhracatçılar İçin Mevzuat
      • İhracat Türleri
      • Dolaşım Menşe İspat Belgeleri
      • Sıkça Sorulan Sorular
    • Devlet Teşvik ve Destekleri
      • İhracat Destekleri
      • E-İhracat Destekleri
      • Hizmet Sektörü Destekleri
      • Yenilenen İhracat Destekleri
      • Devlet Yatırım Destekleri ve Teşvikleri
  • Raporlar & Yayınlar
    • Raporlar
      • Yıllık İhracat Raporu
      • Ülke Analiz Raporları
      • Ülke Bilgi Notları
      • İnovasyon Raporları
    • Yayınlar
      • TİM Report
      • Türkiye'nin İlk 1000 İhracatçı Araştırması
      • Faaliyet Raporları
      • Frascati Kılavuzu 2015
      • TİM-TEB Girişim Evi Kitabı
      • TİM İnoSuit Programı Kitabı
      • Türkiye'nin Küresel İhracat Hikâyesi
      • Coğrafi İşaretler Yeni Nesil Stratejiler Raporu
      • Tarım ve Hayvancılık Sürdürülebilirlik Raporu 2025
    • Bültenler
      • TİM Avrupa Birliği Bülteni
      • TİM Aylık Ekonomi ve Dış Ticaret Bülteni
      • TİM İhracat Pazar Monitörü
      • TİM Küresel Gelişmeler Bülteni
      • TİM Sektörel Mevzuat Düzenlemeleri Bülteni
      • TİM Sürdürülebilirlik ve İnovasyon Bülteni
      • TİM Tarım Bülteni
  • Faaliyetlerimiz
    • Ticaret ve Alım Heyetleri
    • TİM Akademi
      • Sürdürülebilirlik
        • ECOTİM
        • GREENTİM
        • TİM Sürdürülebilirlik Çalışmaları
          • Sektörel Eylem Planları
          • TİM Bölgesel Sürdürülebilir İhracat Seferberliği Eğitim Programı
        • TİM-TÜBİTAK Yeşil İnovasyon Teknoloji Mentörlük Programı
        • Yenilenebilir Enerji Teknolojileri Çalışma Grubu
      • İnovasyon
        • Türkiye İnovasyon Haritası Raporu
        • İnoSuit
        • İnovaLİG
        • İnovaTİM
      • Girişimcilik
        • TİM-TEB Girişim Evi
    • TİM WINGS
      • TİM WINGS nedir?
      • İhracatta Kadını Destekleme Projesi
      • TSE K 645: Kadın Girişimci Belgelendirme Kriteri
      • Kadının Güçlenmesi İlkeleri (WEPs)
      • Yurt Dışı Pazar Araştırması Desteğinde Kadın İhracatçılara İlave Puan Uygulaması
      • İhracatta Sınırları Aş Eğitimleri
      • Cinsiyet Eşitliği Eylem Planı
    • Türkiye Innovation Week
    • Türkiye'nin İhracat Şampiyonları Ödül Töreni
    • Genişletilmiş Başkanlar Kurulu
    • Dış Ticaret Rakamları Basın Açıklamaları
    • E-İhracat Sekretaryası
      • Sekretarya Hakkında
        • E-İhracat Sekretaryası Hakkında
        • E-İhracat Sekretaryası Ekibi
      • E-İhracat Destekleri
        • 5986 Sayılı E-İhracat Destekleri Hakkında Karar
        • E-ihracat Desteklerine İlişkin Genelge
        • Genelge Ekleri ve Destek Üst Limitleri
      • E-İhracat Konsorsiyumu
      • KEP ve E-İmza Usulü Hakkında
      • E-İhracat Kılavuzları
        • Pazaryeri Kılavuzları
          • Bol
          • Etsy
          • Mercado Libre
          • Shopee
          • Wayfair
          • Zalando
          • Walmart
          • Otto
          • Noon
          • Kaufland
        • Sosyal Medya ve Arama Motorları Kılavuzları
          • Criteo
          • Google Ads
          • Linkedin Ads
          • Meta Ads
          • Tiktok Ads
        • E-İhracat Beyan Kılavuzu
        • E-İhracat Pazarları ve Ülke Gümrük Uygulamaları Rehberi
        • E-İhracat Destekleri Rehberi
        • KTÜN Kılavuzu
        • E-İhracat Arama Konferansı Sonuç Raporu
    • Turquality Sekretaryası
    • TİM Tarım Kurulu
      • TİM Tarım Kurulu Hakkında
      • Tarım Bültenleri
      • Tarıma Dair
      • Ürün Atlası
  • Basın Odası
    • Haberler
      • Güncel Haberler
      • Geçmiş Dönem Haberlerimiz
    • Görseller
      • TİM Başkanı Mustafa Gültepe
    • Videolar
    • Basın Yansımaları
  • İletişim
    • İletişim Bilgileri
    • İletişim Formu
EN
BGH
Online İşlemler Giriş Belge Doğrulama Üyelik Sorgulama Basitleştirilmiş Gümrük Hattı Başvurusu Dolaşım ve Menşe İspat Belgeleri Başvurusu
Online İşlemler Giriş Belge Doğrulama Üyelik Sorgulama Basitleştirilmiş Gümrük Hattı Başvurusu Dolaşım ve Menşe İspat Belgeleri Başvurusu
  • Kurumsal
    • Hakkımızda
    • TİM'in Görevleri
    • Misyon - Vizyon - Hedefler
    • Başkan
    • Yönetim Kurulu
    • Sektörler Konseyi
    • Denetim Kurulu
    • Genel Sekreterlik
      • Genel Sekreter
      • TİM ve Birlikler Yasası
      • Yönetmelik
      • Organizasyon Şeması
    • Kurumsal Kimlik
    • Birliklerimiz
      • İhracatçı Birlikleri
        • Akdeniz İhracatçı Birlikleri
        • Batı Akdeniz İhracatçılar Birliği
        • Denizli İhracatçılar Birliği
        • Doğu Anadolu İhracatçılar Birliği
        • Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği
        • Ege İhracatçı Birlikleri
        • Güneydoğu Anadolu İhracatçı Birlikleri
        • Hizmet İhracatçıları Birliği
        • İstanbul İhracatçı Birlikleri
        • İstanbul Maden ve Metaller İhracatçı Birlikleri
        • İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri
        • Karadeniz İhracatçı Birlikleri
        • Orta Anadolu İhracatçı Birlikleri
        • Uludağ İhracatçı Birlikleri
      • Organizasyon Şeması
    • Bilgi Güvenliği Politikalarımız
  • İhracat
    • İhracat Rakamları
    • İhracat Destek Platformları
      • Kolay İhracat Platformu
      • Türk Eximbank
      • İhracatı Geliştirme A.Ş.
      • Müşavire Danışın
      • Sanal Ticaret Akademisi
      • Turquality
      • Destek Yönetim Sistemi
    • İhracat Rehberi
      • İhracatçılar İçin Mevzuat
      • İhracat Türleri
      • Dolaşım Menşe İspat Belgeleri
      • Sıkça Sorulan Sorular
    • Devlet Teşvik ve Destekleri
      • İhracat Destekleri
      • E-İhracat Destekleri
      • Hizmet Sektörü Destekleri
      • Yenilenen İhracat Destekleri
      • Devlet Yatırım Destekleri ve Teşvikleri
  • Raporlar & Yayınlar
    • Raporlar
      • Yıllık İhracat Raporu
      • Ülke Analiz Raporları
      • Ülke Bilgi Notları
      • İnovasyon Raporları
    • Yayınlar
      • TİM Report
      • Türkiye'nin İlk 1000 İhracatçı Araştırması
      • Faaliyet Raporları
      • Frascati Kılavuzu 2015
      • TİM-TEB Girişim Evi Kitabı
      • TİM İnoSuit Programı Kitabı
      • Türkiye'nin Küresel İhracat Hikâyesi
      • Coğrafi İşaretler Yeni Nesil Stratejiler Raporu
      • Tarım ve Hayvancılık Sürdürülebilirlik Raporu 2025
    • Bültenler
      • TİM Avrupa Birliği Bülteni
      • TİM Aylık Ekonomi ve Dış Ticaret Bülteni
      • TİM İhracat Pazar Monitörü
      • TİM Küresel Gelişmeler Bülteni
      • TİM Sektörel Mevzuat Düzenlemeleri Bülteni
      • TİM Sürdürülebilirlik ve İnovasyon Bülteni
      • TİM Tarım Bülteni
  • Faaliyetlerimiz
    • Ticaret ve Alım Heyetleri
    • TİM Akademi
      • Sürdürülebilirlik
        • ECOTİM
        • GREENTİM
        • TİM Sürdürülebilirlik Çalışmaları
          • Sektörel Eylem Planları
          • TİM Bölgesel Sürdürülebilir İhracat Seferberliği Eğitim Programı
        • TİM-TÜBİTAK Yeşil İnovasyon Teknoloji Mentörlük Programı
        • Yenilenebilir Enerji Teknolojileri Çalışma Grubu
      • İnovasyon
        • Türkiye İnovasyon Haritası Raporu
        • İnoSuit
        • İnovaLİG
        • İnovaTİM
      • Girişimcilik
        • TİM-TEB Girişim Evi
    • TİM WINGS
      • TİM WINGS nedir?
      • İhracatta Kadını Destekleme Projesi
      • TSE K 645: Kadın Girişimci Belgelendirme Kriteri
      • Kadının Güçlenmesi İlkeleri (WEPs)
      • Yurt Dışı Pazar Araştırması Desteğinde Kadın İhracatçılara İlave Puan Uygulaması
      • İhracatta Sınırları Aş Eğitimleri
      • Cinsiyet Eşitliği Eylem Planı
    • Türkiye Innovation Week
    • Türkiye'nin İhracat Şampiyonları Ödül Töreni
    • Genişletilmiş Başkanlar Kurulu
    • Dış Ticaret Rakamları Basın Açıklamaları
    • E-İhracat Sekretaryası
      • Sekretarya Hakkında
        • E-İhracat Sekretaryası Hakkında
        • E-İhracat Sekretaryası Ekibi
      • E-İhracat Destekleri
        • 5986 Sayılı E-İhracat Destekleri Hakkında Karar
        • E-ihracat Desteklerine İlişkin Genelge
        • Genelge Ekleri ve Destek Üst Limitleri
      • E-İhracat Konsorsiyumu
      • KEP ve E-İmza Usulü Hakkında
      • E-İhracat Kılavuzları
        • Pazaryeri Kılavuzları
          • Bol
          • Etsy
          • Mercado Libre
          • Shopee
          • Wayfair
          • Zalando
          • Walmart
          • Otto
          • Noon
          • Kaufland
        • Sosyal Medya ve Arama Motorları Kılavuzları
          • Criteo
          • Google Ads
          • Linkedin Ads
          • Meta Ads
          • Tiktok Ads
        • E-İhracat Beyan Kılavuzu
        • E-İhracat Pazarları ve Ülke Gümrük Uygulamaları Rehberi
        • E-İhracat Destekleri Rehberi
        • KTÜN Kılavuzu
        • E-İhracat Arama Konferansı Sonuç Raporu
    • Turquality Sekretaryası
    • TİM Tarım Kurulu
      • TİM Tarım Kurulu Hakkında
      • Tarım Bültenleri
      • Tarıma Dair
      • Ürün Atlası
  • Basın Odası
    • Haberler
      • Güncel Haberler
      • Geçmiş Dönem Haberlerimiz
    • Görseller
      • TİM Başkanı Mustafa Gültepe
    • Videolar
    • Basın Yansımaları
  • İletişim
    • İletişim Bilgileri
    • İletişim Formu
  • ANA SAYFA

Hazır giyim kendini yenilemeli

Hazır giyim kendini yenilemeli

Türkiye'nin tanınmış erkek giyim markalarından biri, geçen ay beni konuk konuşmacı olarak davet etti. İş ve sosyal yaşamda, giyim konusunda dikkatli ve seçici olduğum bilindiği için birçok marka tarafından çeşitli toplantılara çağrılıyorum. “Parayı keyfe harcamak hünerdir.” demiştik son kitabımızda. Ayrıca “Paramıza hükmümüz geçmeli.” diye eklemiştim. Bu toplantıda kitaptaki cümlelere daha da açıklık getirdim.

Marka algısını erkek giyimi üzerine dayandıran mağazalarda, akla ilk gelen ürün takım elbise oluyor. Zaten alışveriş merkezlerinin içindeki pozisyonlanmaları da bu şekilde. Yani kendilerine rakip olan ve takım elbise satan ya da o şekilde piyasada yükselmiş diğer markalarla yan yana yer alıyorlar.

Açıkçası bu tip dükkanlara çok sık uğrayan bir insan değilim, nedenini söyleyeyim: Çok sık seyahat ettiğim, mekânlar ve insanlarla sürekli temasta bulunduğum için kumaşları sağlam ama şık olan, tasarımı ile göz dolduran ürünleri tercih ediyorum. Şu ana kadar bir markanın diğerine bu konuda herhangi bir üstünlüğünü göremedim. Çok iyi hatırlıyorum, Malatya'daki bir konferansa gittiğimde pantolonum yırtıldığı için mecburen bu markalardan bir tanesinin mağazasına gidip takım elbise almak zorunda kaldım. Çünkü pantolonu tek olarak veremediler. Yani ihtiyacım olmayan bir ceket sahibi oldum. Marjinal fayda açısından can sıkıcı bir deneyimdi.

Aynı markalar, ihracatın yükselişinden faydalanıp yurt içindeki mağaza açma hızlarını yurt dışında da devam ettirdi. Böylelikle devletin verdiği her türlü teşvikten faydalandı. Markalaşma açısından ne kadar faydalı oldu bilemem ama cirolarını belli bir ölçek üzerinde çıkarmalarını sağladı.

Şimdi ortaya çıkan sorun şu: Birbirine benzeyen çok fazla marka var ve maalesef müşteri sadakati hele ki şu zamanda pek sağlanamıyor. Bunun iki nedeni var: Birincisini zaten söyledim. Markalar birbirlerinden farklı olduklarını iddia etseler de dükkân tasarımı ve ürünlerin sunuşu açısından birbirlerine benziyorlar. Dolayısıyla tüketiciler, doğrudan doğruya fiyat/performans ölçümlemesine gidiyor. Zaten ihracatımızın da sorunu bu, kalite/fiyat açmazında devam ediyor.

İkinci neden de şu: Y nesli ve arkasından gelen Z nesli, zaten sadakat açısından düzgün bir sınav vermiyor. Ayrıca hiçbir yere bağlı kalmak istemiyorlar bunu da unutmayalım. Dolayısıyla gerçekten kendi profiline uygun ürün bulamıyor ise mağazaya çok fazla uğramıyor. Tabii bir mağaza, sadece su ve ekmek satan bir süpermarket gibi kendini sunuyorsa zaten oraya kimse gelmez. Müşterinin raftan bir ürünü çekip sonra vazgeçip yerine koyacak kadar özgürlüğü olmalı, bunun için raflarda değişik zevklere ve bütçelere hitap eden çok sayıda ürün olmalı. Elbette bir hazır giyim markasını süpermarket gibi konumlayamayız ama dışarıdan bakan içeride sadece takım elbise veya belli bir yaşın üzerindeki insanlara “olduğu kadar” spor giyinecek seçenek veren bir mekân görüyorsa oraya pek fazla uğramaz.

Dolayısıyla bundan sonraki hazır giyim ya da özel dikim mağazacılık tasarımının “uçtan uca” çözüm sunuyor olması gerekir. Çözüm sunmak demek, öncelikle kişilerin hayat tarzları ile örtüşen tasarımlar sunmak demek. Bunu başardıktan sonra müşteri mağazaya sadece acil çözümleri için değil, modayı yakından takip etmek ve daha önce hiç düşünmediği tasarımları denemek için uğrayabilir. Tabii ki böyle bir deneyim içinde mağaza personelinin disiplinler arası bilgiye sahip olması, sosyal medyayı doğru şekilde takip etmesi hatta kullanması, belli bir seviyede entelektüel kapasiteye sahip olması, tecrübesini psikoloji ile perçinlemesi gerekir. Sevgi ve ilgi, bu konuda birinci kuralımız. Yapılan araştırmalara göre Y jenerasyonu, kendini çok yalnız hissediyor. Bu sebeple seçimlerinde özgür bırakırken yalnız bırakılmış izlenimi vermemek lazım. Dolayısıyla alıcıyı sıkboğaz etmeden veya “O sana olmaz, bu daha iyi olur.” gibi aşırıya kaçan önermelerde bulunmadan ona yardımcı olmak gerekiyor. Tüketiciden daha tecrübeli ve daha bilgili olduğunu çaya atılan şekerin kaybolması gibi yavaş yavaş ve nazikçe hissettirmenin mutlaka bir yolunu bulmak lazım. Peki tüm bunları niye yapıyoruz? Çünkü insanlar paralarına hükümlerinin geçmediğini düşünüyor. Bu da iktisadın en temel kuralına son derece aykırı bir durum. Doğal olarak harcama ve tüketim, tatmin duygusu için yapılır. Maalesef bugün insanlar evdekilerin, çevresindekilerin çoğunlukla arkadaşlarının ve elbette sosyal medyanın zoruyla hatta manipülasyonuyla harcama kararı veriyor. Bu bazen topluma ayak uydurmak bazen prestij bazen de anlık ihtirasların etkisi ile yapılıyor. O zaman tüketiciyi sonradan yaşayacağı pişmanlıklarından kurtarmak gerekiyor ki parasını başka yerde değil, mağazada harcasın.

Mağazadan içeri giren kişi ilk önce şunu hissetmeli: Burada kimseyle yarış hâlinde değil ve harcadığı her para, ona marjinal faydasını yükseltecek bir başka pencere açacak. Azalan marjinal fayda kuralını hatırlayalım: Bir maldan harcadıkça kişi ona daha az para harcamak ister. Elbette bu altın, pırlanta ve süper lüks mal dediğimiz ürünler için geçerli değil. Hazır giyimin şu anki durumu da “olmazsa olmaz” bir deneyim vadetmiyor açıkçası. Her tüketici öyle ya da böyle “kârlı iş” yaptığını hissetme kadına iskonto istiyor. Ancak iskonto kavramı yazılı değil, yazılı olmayan kurallar şeklinde uygulanmalı ve unutulmamalı ki dünyanın en güçlü markaları mağazada iskonto yapmaz. Dolayısıyla markaların kendini doğru tanımlaması şart. Bu tanımlama, sadece bugüne ait olmamalı. Tanımlamayı “timeless” ürünlere göre yapmak ve sürekli yenilemek de piyasada alınan pozisyonlara bakan bir yaklaşım biçimidir. Bu arada sık sık tasarım değiştirmenin modernlik değil, post-modern bir yaklaşım olduğunu unutmamak gerekir. Postmodernizm treninin bir vagonu safsataya ayrılmıştır, bunu da hatırlatayım. Kimse safsataya para harcamak istemez.

Dolayısıyla önemli olan şey, tüketiciye çekici gelmek için iskonto yapmaktan önce yaptığı harcamanın gerçekten makbule geçtiğini, bu harcamanın kendisinde ve hayat tarzında değer yaratacağını hissettirmek gerekiyor. Ancak bu işleri yaparken mağaza tasarımından satıcı davranışına kadar farklı olmak adına işlevsiz tasarımlar da ortaya çıkıyor. Unutmayalım ki mağazacılığın yüzyıllardır yazılmış kuralları var.

PAYLAŞ
Kurumsal Hakkımızda TİM'in Görevleri Misyon - Vizyon - Hedefler Başkan Yönetim Kurulu Mustafa GÜLTEPE Ahmet GÜLEÇ Adil PELİSTER Çetin TECDELİOĞLU Ahmet Fikret KİLECİ Kutlu KARAVELİOĞLU Mustafa ŞENOCAK Ali KAVAK Baran ÇELİK Başaran BAYRAK Birol CELEP İbrahim PEKTAŞ Melisa TOKGÖZ MUTLU Salahattin KAPLAN

BİZE ULAŞIN

  • Türkiye İhracatçılar Meclisi
    Yenibosna Merkez Mahallesi Sanayi Caddesi No: 3 Dış Ticaret Kompleksi B Blok Kat: 9 34197 Bahçelievler / İSTANBUL
    HARİTADA GÖSTER
  • 444 0 846 (TİM)
  • [email protected]
  • [email protected]
444 0 846444 0 TİM

TAKİP EDİN

Web Sitemizi Mobil Ekranınıza Ekleyin
© TİM 2025
Çerez Politikası KVKK Aydınlatma Metni Bilgi Güvenliği Politikası
by Performans