İhracatçılar Şanghay'da Çin İş Dünyasıyla Buluştu
Ticaret Bakanlığının koordinasyonunda düzenlenen Çin Genel Ticaret Heyeti programı kapsamında, Türk ihracatçıları ile Çinli iş insanları Şanghay'da bir araya gelerek 150'den fazla ikili iş görüşmesi gerçekleştirdi.
Ticaret Bakanlığının koordinasyonunda, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) organizasyonuyla 4-8 Kasım 2025 tarihleri arasında Şanghay'da “Çin Genel Ticaret Heyeti” programı gerçekleştirildi. TİM Başkan Vekili Ahmet Güleç başkanlığında düzenlenen heyette otomotiv, makine, mobilya, tekstil, kimya ve sağlık gibi çeşitli sektörlerde faaliyet gösteren 19 Türk ihracatçı firma yer aldı.
Şanghay'daki programın açılışına Türk ihracatçılarının yanı sıra Şanghay Uluslararası Ticaretin Teşviki Komitesi (CCPIT Shanghai) Başkan Yardımcısı Ma YI ve Çin'den iş dünyası temsilcileri katıldı. Program kapsamında Türk firmaları, Çin'in çeşitli sektörlerinden 70'in üzerinde firma temsilcisi ile bir araya gelerek toplamda 150'den fazla ikili iş görüşmesi gerçekleştirdi.
“Amacımız, Çin ile ticarette dengeyi sağlamak”
TİM Başkan Vekili Ahmet Güleç, programın açılışında yaptığı konuşmada, Türkiye'nin Çin ile ticaretinde dengenin sağlanması gerektiğini vurguladı.
Güleç, ”Geniş bir heyetle, dünya ticaretinin kalbi sayılabilecek şehirlerinden biri olan Şanghay'da olmaktan büyük mutluluk duyuyoruz. Çin, ülkemizin en çok ithalat yaptığı ülkelerin başında geliyor. 2024'te, ithalatımızın sekizde birini Çin'den karşıladık. Buna rağmen, ihracatımızın yüzde 2'sini bile Çin'e yapmadık.” ifadelerini kullandı.
Türkiye'nin Çin'e ihracatının geçtiğimiz yıl yüzde 2,5 artışla 3,4 milyar dolara çıktığını belirten Güleç, Çin'den ithalatın ise yüzde 0,3 azalarak 44,9 milyar dolar olduğunu söyledi. Güleç, “2025'in ilk dokuz ayında Çin'e ihracatımız 2,3 milyar dolar seviyesinde gerçekleşti ve yüzde 7,4 düşüş yaşandı. Buna karşın Çin'den ithalatımız yüzde 10,8 artışla 36,8 milyar dolara yükseldi.” dedi.
İki ülke arasındaki ticaret hacminin büyük kısmının Çin lehine olduğuna dikkat çeken Güleç, “Ticaretin yüzde 90'ını Çin, yüzde 10'unu Türkiye oluşturuyor. Bu durum, Türkiye'nin yüksek dış ticaret açığı vermesine neden oluyor. Son üç yılda ortalama 47 milyar dolarlık ticaret hacmi içinde Türkiye'nin açığı 41 milyar dolar seviyesinde.” bilgisini paylaştı.
“Türk ürünlerinin Çin pazarındaki tanınırlığı düşük”
Güleç, ihracatta dengenin sağlanmasının yolunun Çin'e ihracatı artırmaktan geçtiğini belirterek şunları kaydetti:
“Çin'in ithalatında aldığımız pay binde 2 seviyesinde bile değil. Türk ürünlerinin Çin pazarında tanınırlığının düşük olduğunu görüyoruz. Çin'e ihracatımızın yarısı madencilik sektöründen geliyor. Kimyevi maddeler, demir ve demir dışı metaller, tekstil ve hammaddeleri ile fındık diğer öne çıkan sektörlerimiz. Ayrıca ihracatımızın yüzde 60'ını Şanhay, Çejiang, Şandong, Fucien ve Guangdong eyaletlerine yapıyoruz. Diğer eyaletlere ihracatımız 100 milyon doların altında kalıyor.”
“Çin, Uzak Ülkeler Stratejisi kapsamında öncelikli pazarımız”
TİM Başkan Vekili Ahmet Güleç, Türkiye'nin ortalama ihracat mesafesinin 3 bin kilometre civarında olduğunu hatırlatarak, “Türkiye ile Çin arasındaki mesafe 10 bin kilometreye yakın. Uzak Ülkeler Stratejisi kapsamında Çin bizim için en önemli merkezlerden biri. Bu pazarda etkinliğimizi artırarak hem ortalama ihracat mesafemizi hem de ihracat hacmimizi büyütmek istiyoruz.” diye konuştu.